Президенту України Порошенку П.О.
01220, м. Київ, вул. Банкова, 11
Прем'єр-міністру України Яценюку А.П.
01008, м. Київ, вул. Грушевського, 12/2
Голові Верховної Ради України
Гройсману В.Б.
01008, м. Київ, вул. Грушевського, 5
Міністру юстиції України Петренку П.Д.
01001, м. Київ, вул. Городецького, 13
Голові Державної судової адміністрації України Холоднюку З.В.
01601, м. Київ, вул. Липська, 18/5
ВІДКРИТИЙ ЛИСТ
Шановні панове Президенте, Прем’єр-міністре та очільники органів державної влади України, просимо вас розглянути відкритий лист працівників апарату Господарського суду Миколаївської області та вжити заходів для вирішення критичної ситуації у сфері виплати заробітної плати працівникам апарату суду.
Господарський суд Миколаївської області цілком підтримує відкритий лист працівників апарату Господарського суду Івано-Франківської області, з яким вони звернулись до вас з проханням урегулювати питання виплат
працівникам апарату суду.
На додаток до аргументів, висловлених працівниками апарату Господарського суду Миколаївської області у зазначеному листі, хочемо звернути Вашу увагу на нижчевикладене.
Заробітна плата є основним джерелом доходів державних службовців. Відповідно до заборон, установлених Законом України «Про засади запобігання корупції» від 07.04.2011 № 3206-VI, державний службовець позбавлений можливості отримувати додатковий прибуток від суміщення діяльності на державній службі з іншими видами оплачуваної діяльності, окрім викладацької, наукової і творчої діяльності, медичної практики, інструкторської та суддівської практики із спорту. Підприємницька діяльність також заборонена, що є складовою антикорупційної політики.
Водночас реалії сьогодення (темпи поглиблення економічної кризи, стрімке зростання цін на комунальні тарифи й товари першої необхідності тощо) призвели до того, що розмір заробітної плати працівників апарату суду не забезпечує належний рівень їхнього життя, суперечить вимогам часу і, найголовніше, не
відповідає тій відповідальності, яку несуть державні службовці під час виконання своїх службових обов’язків.
З 01 квітня 2015 року скасовано обмеження максимального місячного розміру суддівської винагороди, згідно з Законом України «Про внесення змін у деякі законодавчі акти України щодо пенсійного забезпечення» від 02.03.2015 № 213-VIII. Крім того, скасовано обмеження максимального місячного розміру заробітної плати народних депутатів України, членів Кабінету Міністрів України, прокурорів, працівників державних органів, працівників Національного банку України.
Водночас 30.03.2015 у Верховній Раді України зареєстровано проект Закону «Про Державну службу» № 2490, який передбачає виключення абзацу другого частини першої статті 147 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» (у редакції Закону України «Про забезпечення права на справедливий суд» від 12.02.2015 № 192-VIII). Пункт, який пропонується виключити з тексту Закону, регламентував установлення посадового окладу працівнику апарату суду, посада якого віднесена до шостої категорії посад державних службовців, у розмірі 30 відсотків посадового окладу судді місцевого суду.
Зазначені дії законодавців є несправедливими і дискримінаційними стосовно працівників апарату суду, посадовий оклад яких залишається на рівні однієї мінімальної заробітної плати відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 09.03.2006 № 268 «Про упорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів». Разом з тим, посадовий оклад судді місцевого суду, після скасування вищезазначеного обмеження, тепер становить 10 мінімальних розмірів заробітної плати.
Ми розуміємо, що держава переживає нелегкий період свого розвитку, в який потребує від усіх громадян розуміння складної економічної ситуації. Ми виступаємо проти соціальної несправедливості й вимагаємо поваги до своєї щоденної, не менш важливої для судової системи, праці, значення якої остаточно нівелювалося реєстрацією проекту Закону «Про Державну службу» № 2490 вкупі із скасуванням обмеження максимального розміру заробітної плати високопосадовців.
Чинне законодавство забороняє державному службовцю брати участь у страйках. Зважаючи на це, очевидним видається припущення про те, що у судовій системі в декілька разів зросте кількість звільнень працівників, серйозними проблемами стануть плинність кадрів та брак досвідчених фахівців. Це неодмінно призведе до суттєвого погіршення роботи всіх органів судової влади у державі.
Оплата праці працівників апарату суду втратила свою стимулювальну функцію, оскільки заробітна плата тепер майже не залежить від кваліфікації персоналу та фактичних результатів праці. З цієї причини Господарський суд Миколаївської області втрачає працівників із високою кваліфікацією та багаторічним досвідом роботи в судовій системі.
Низький рівень заробітної плати й високі вимоги до кандидатів на посади державних службовців не мотивують до влаштування на вакантні посади працівників апарату суду. Така ситуація характерна не тільки для господарських судів, а і для інших органів судової влади.
Гідна заробітна плата працівників апарату суду — не тільки запорука належного рівня судової діяльності. Це і стабільні відрахування з бюджету для формування соціальних фондів та забезпечення соціального захисту населення.
Беручи до уваги все вищевикладене, з метою збереження кадрів, заохочення юристів до роботи у судових установах та запобігання погіршенню діяльності судів, просимо вас:
— вжити негайних та дієвих заходів щодо приведення Кабінетом Міністрів України положень постанови Кабінету Міністрів України від 09.03.2006 № 268 у відповідність із чинним Законом України «Про судоустрій і статус суддів» (у редакції Закону України «Про забезпечення права на справедливий суд» від 12.02.2015 № 192-VIII);
— внести зміни до проекту Закону «Про Державну службу» від 30.03.2015 № 2490, що полягають у виключенні з розділу X Прикінцевих та перехідних положень цього законопроекту підпункт 7 пункту 4, який стосується виключення абзацу 2 частини 1 статті 147 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» такого змісту: «При цьому розмір посадового окладу працівника апарату суду, посада якого віднесена до шостої категорії посад державних службовців, установлюється в розмірі 30 відсотків посадового окладу судді місцевого суду. Посадові оклади працівників
апарату суду, посади яких віднесені до кожної наступної категорії посад державних службовців, установлюються з коефіцієнтом 1,3 пропорційно посадовим окладам працівників апарату суду, посади яких віднесені до попередньої категорії посад державних службовців».
З повагою,
за дорученням зборів працівників апарату
Господарського суду Миколаївської області,
керівник апарату Господарського суду Миколаївської області В.М. Ремез
З листом працівників апарату господарського суду Івано-Франківської області можна ознайомитись тут.
Нагадаємо, свою підтримку працівникам апарату господарського суду Івано-Франківської області також вже висловили колеги з Тернопільщини.